Contact

Veelgestelde vragen over activiteiten

Het hele jaar zijn er excursies en andere activiteiten in de natuurgebieden van Staatsbosbeheer. Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over reserveren van die activiteiten.

Online reserveren

Een deel van de excursies kun je reserveren via deze website. Dit kan tot vlak voor aanvang. Let op: je bent pas aangemeld voor een activiteit, als je per e-mail een deelnamebewijs hebt ontvangen.

  • Welke excursies of activiteiten kun je online boeken?
    Zie je onder de beschrijving van de activiteit een groene knop met ’Boek nu’? Als je hierop klikt, kom je in het boekingsformulier. Daar kun je aangeven voor hoeveel personen je wilt boeken en op welke datum. Daarna volgt de betaling.
    Staat er geen groene boek-knop, dan is de activiteit niet online te boeken. Je kunt dan in de rechterkolom zien of en zo ja hoe je kunt reserveren en wat de kosten zijn.

  • Waar zie je hoeveel plekken er nog vrij zijn?
    Zodra het maximaal aantal deelnemers is bereikt, is reserveren niet meer mogelijk. Als je klikt op de ‘Boek nu’-knop kom je in het boekingsformulier. Daar staat bovenaan voor hoeveel personen er nog plaats is. Let op: bij populaire excursies kan dit aantal heel snel wijzigen. Wacht dus niet te lang met boeken.

  • Waarom verspringt bij het boeken de datum automatisch naar een andere datum?
    Is de datum waarop je mee wilt met een excursie vol? Dan is in het boekingsformulier die datum in rood en ga je automatisch door naar de eerstvolgende datum waarop er nog wel plaats is.

  • Kan ik een excursie boeken voor een groep?
    Voor groepen en bedrijven hebben we aparte excursies, alleen op afspraak. Een overzicht van bedrijfsuitjes en informatie over boeken vind je op de pagina met activiteiten.
    Wil je met een groep vrienden of familie op pad? Geef je wensen dan per e-mail door aan de boswachter. Geef in de mail duidelijk aan wanneer en waar je op excursie wilt, met hoeveel mensen, of er voorkeurdata zijn en verdere bijzonderheden (bijvoorbeeld als één of meer deelnemers slecht ter been is). Meer informatie vind je op de pagina Activiteiten bij de natuurgebieden.

Betaling

Betaling van de activiteiten kan via iDeal, Visa of Mastercard.

  • Kan ik ook contant betalen?
    Nee, dat is niet mogelijk. Wel kun je aan de kassa bij een Buitencentrum een excursie boeken en daar contant betalen. Of misschien is er iemand anders die voor jou de boeking kan doen.

  • Hoe vind ik mijn bank?
    De banken staan op alfabetische volgorde en rechts staat een pijltje waarmee je de juiste bank kunt selecteren. Dit zijn de banken waaruit je kunt kiezen: ABN-AMRO, SNS Bank, ING, Rabobank, ASN Bank, SNS Regio Bank, Triodos Bank, Van Lanschot Bankiers, Knab.

  • Kan ik betalen vanuit het buitenland?
    Als je het land invult bij de adresgegevens in de linkerkolom zie je de beschikbare banken en betaalmogelijkheden voor dat land: in België betaal je met Mister Cash, in Duitsland met Giropay.

  • Kan ik met een creditcard betalen?
    Ja, je kunt betalen met Visacard en Mastercard.

  • Kan ik via een overschrijving geld naar Staatsbosbeheer overmaken?
    Nee, dat kan niet.

  • De betaling is niet gelukt, wat nu?
    Is er een storing in het betaalproces, dan wordt de bestelling niet verder verwerkt. De boeking wordt dan automatisch geannuleerd. Start de boeking opnieuw en reken af. Pas wanneer je per e-mail een deelnamebewijs hebt ontvangen, is de boeking geslaagd.

  • Kan ik een plaats reserveren die ik later betaal?
    Nee, we kunnen geen plaatsen vasthouden.

Bevestiging

Na betaling ontvang je per e-mail een deelnamebewijs. Dit bewijs overhandig je voor aanvang van de excursie aan de boswachter of excursiegids.

  • Waarom heb ik geen deelnamebewijs ontvangen?
    Mogelijke oorzaken:
    1. Je SPAM-filter heeft de e-mail tegengehouden: check map ‘ongewenste mail’ of reclame.
    2. Betaling is gelukt, het bedrag is wel afgeschreven van je rekening: neem contact op met de klantenservice via excursies@staatsbosbeheer.nl of T 030-6977749 (op werkdagen van 9-17 uur).
    3. De betaling is niet gelukt, het bedrag is niet afgeschreven van je rekening: boek dan opnieuw. Pas wanneer je per e-mail een deelnamebewijs hebt ontvangen is de boeking geslaagd.
    4. Je hebt een verkeerd e-mailadres ingevoerd en dus ook geen ‘bevestigingsmail’ ontvangen: neem contact op met de klantenservice via excursies@staatsbosbeheer.nl of T 030-6977749 (op werkdagen van 9-17 uur).

Annuleren of wijzigen

  • Kan ik een boeking annuleren en mijn geld terug krijgen?
    Annuleren van excursies is niet mogelijk en er vindt geen restitutie van de betaalde kosten plaats. Je kunt de reservering wel aan iemand anders doorgeven, die in jouw plaats deelneemt op vertoon van het deelnamebewijs.
    Als een excursie niet door kan gaan door onvoldoende aanmeldingen, noodweer, o.i.d. ontvangen alle deelnemers daarover een bericht. In dat geval wordt het overgemaakte bedrag teruggestort op de rekening vanwaar de excursie is betaald.

  • Kan ik een boeking wijzigen?
    Een boeking wijzigen is niet mogelijk.

Klantenservice

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de klantenservice via excursies@staatsbosbeheer.nl of T 030-6977749 (op werkdagen van 9-17 uur).

Bekijk de algemene voorwaarden van Staatsbosbeheer voor het online reserveren van excursies en andere activiteiten. 

Algemene voorwaarden reserveren activiteiten