Herfstblues? Ga de natuur in!

  • 09 november 2021
  • Achtergrondverhaal
  • Leestijd 5 minuten

Meer tijd in een groene omgeving doorbrengen kan helpen tegen een najaarsdip. Naar schatting ervaart een miljoen Nederlanders in meer of mindere mate de herfstblues. Wat zijn de heilzame effecten van de natuur?

Veranderingen in de herfst

Herfstkleuren, woeste wolkenluchten, veranderende silhouetten: de natuur maakt een prachtige metamorfose door in de herfst. Maar niet iedereen ziet daar de schoonheid van in. Vooral bij het ingaan van de wintertijd worden sommige mensen neerslachtiger. Gebrek aan licht is vaak een van de oorzaken. In de herfst en winter zijn de dagen korter en neemt de lichtsterkte van de zon af. Dit heeft een ontregelend effect op onze biologische klok. Daardoor kan ook de productie van bepaalde hormonen, zoals melatonine en serotonine, in het lichaam verstoord raken. Een gevolg daarvan kan zijn dat je je lusteloos en prikkelbaar voelt, minder energie hebt en niet lekker in je vel zit.

Buiten zijn helpt

Meestal gaat zo’n najaarsdip vanzelf over als het lente wordt en er weer meer licht is. Tot die tijd kun je je natuurlijk binnenshuis opsluiten, met als excuus dat het buiten slecht weer is. Maar binnen blijven versterkt de sombere gevoelens alleen maar, weet wandelcoach en mindfulnesstrainer Daphne van Damme: “Een wandeling in de buitenlucht helpt om even afstand te nemen van je gedachten of spanningsklachten. Je krijgt bovendien meer daglicht dan wanneer je binnen zou blijven.” Volgens Daphne verlopen gesprekken in de natuur vaak ook anders dan wanneer je die binnen voert. “Ik begin een wandeling altijd met mindfulness-oefeningen, waardoor bewuste aandacht ontstaat voor wat er is in jezelf en om je heen. De natuur helpt daar echt bij, en geeft bovendien letterlijk ruimte.”

Heilzaam Na een wandeling in een groene omgeving voelt 92% van de mensen zich minder depressief.

Natuur geeft inzicht

Onderzoek van de universiteit van Essex toont aan dat wandelen in de natuur het geestelijk welzijn verbetert. Na een wandeling in een groene omgeving voelde 92% van de deelnemers zich minder depressief, 86% minder gespannen, 81% minder boos, 80% minder vermoeid, 79% minder verward en 56% krachtiger. Maar de natuur heeft meer heilzame effecten. Als wandelcoach zet Daphne de natuur in om mensen zich bewust te laten worden van bepaalde situaties of patronen. “Ik vraag iemand dan bijvoorbeeld om een boom uit te kiezen waar hij of zij zich goed bij voelt. Kiest iemand dan een stevige, dikke boom met veel takken, of juist een kleinere boom en met weinig takken? Uit dit soort dingen kun je veel inzichten halen. Vaak hebben mensen onbewust de inzichten al in zichzelf, en helpt de natuur hen om die naar boven te krijgen.”

5 tips 

Ook mindful wandelen? 5 ideeën:
  1. Zet je zintuigen open: snuif de geuren op, hoor de geluiden, voel de regen of zon op je huid, zie alle kleuren en vormen van de voorwerpen die je tegenkomt.
  2. Koppel je adem aan het wandelen. Tel in je hoofd mee met je stappen om je gedachtenstroom te doorbreken.
  3. Laat het loopritme terugkomen in een beweging van je handen. Tik bijvoorbeeld bij elke stap, met je duimen een andere vingertop aan van dezelfde hand.
  4. Gebruik een mantra, een woord of zin, tijdens het wandelen.
  5. Loop bewust door elke verandering in je voeten te voelen. Wanneer til je je hiel op, en wanneer de hele voet?

Naar buiten

Ook in het najaar zijn onze natuurgebieden een bezoek waard. Blijf deze herfst niet binnen zitten, maar kies een van onze routes of activiteiten en ga naar buiten. Ervaar de gezondheidsvoordelen van de natuur. Ga naar buiten
Ga naar buiten

Meer inspiratie