Over Staatsbosbeheer

Natuur waarmee je je verbonden voelt. Daar maakt Staatsbosbeheer zich sterk voor. Een Nederland waar we natuur en landschap koesteren, maar waar ook plaats is voor beleven en benutten. 

Eierdoosjes van Hollands natuurgras gaan de wereld over


Samenwerking tussen Staatsbosbeheer, het Finse verpakkingsconcern Huhtamaki en Newfoss leidt tot een nieuw, groen en duurzaam product: graskarton. Het bijzondere karton wordt gebruikt voor eierdoosjes, gemaakt van 50% grasvezel en 50% gerecycled papier en zijn te vinden in onder andere de winkelschappen van Albert Heijn en Jumbo. En op termijn wereldwijd. Door de productie met deze grondstoffen is het watergebruik voor de productie van eierdoosjes 50% lager en de Co2 voetafdruk met 10% verlaagd.

Graskarton

Bij natuurbeheer komt jaarlijks door het maaien van graslanden per jaar ongeveer 200.000 ton natuurgras beschikbaar. Natuurgras bestaat vaak uit honderd verschillende plantensoorten en is daardoor niet geschikt als veevoer. Vroeger verdween het maaisel uit de natuurgebieden van Staatsbosbeheer op de composthoop. Verpakkingsconcern Huhtamaki heeft met de firma Newfoss speciaal ontwikkelde filtertechnieken ontwikkeld die het mogelijk maken om de vezels uit het natuurgras duurzaam te gebruiken. Door deze vezels te vermengen met oud papiervezels ontstaat er een sterk en duurzaam product: graskarton. Een kilo natuurgras levert 20 eierdoosjes op. Het groenste eierdoosje kan na gebruik gewoon bij het oud papier om opnieuw te gebruiken.

Deskundigheid

Als grootste terreinbeheerder van Nederland neemt Staatsbosbeheer het voortouw in de ontwikkeling van dergelijke producten. Alle deskundigheid op het gebied van gewassen is in huis. Zo zijn we in staat de graslanden te selecteren die voldoen aan de eisen die de producent stelt. Immers, niet al het gras is bruikbaar. Bovendien beschikken we over machines die het gras ook op zanderige en drassige bodems effectief en verantwoord kan oogsten. Huhtamaki en Staatsbosbeheer blijven stelselmatig de impact meten van het product. Zowel op de omgeving als op het verpakkingsproces.

Rond dit thema is er een infographic gemaakt. Deze is te downloaden in PDF.

Deze site gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten