IJsselvallei

Overstroomde uiterwaarden, IJslandse paarden en talloze vogels en planten. Hier heeft de natuur het voor het zeggen.

Met je voeten in de IJssel

Staatsbosbeheer heeft tien mooie locaties langs de IJssel uitgezocht die via een gemarkeerd paadje te bereiken zijn. Op de oever zijn grote zitstenen geplaatst, waarvandaan je een prachtig uitzicht op de rivier hebt.

Met je voeten in de IJssel is bijna letterlijk bedoeld. De waterstand in de IJssel is dan weer hoog en dan weer laag waardoor je soms zittend op de steen met je voeten in het water kunt. Om even weg te dromen en genieten van het voorbij stromende water en het fraaie IJssellandschap. Je kunt ook afdalen naar de waterkant, je schoenen uitdoen en daadwerkelijk met je voeten in de IJssel staan.

Locaties Voetenwegwijzer

• Cortenoever: 3 kilometer ten oosten van Brummen aan de weg naar ’t Ganzenei, nabij boerderij Heyendaal. Hier ligt ook een aantrekkelijk laarzenpad door de uiterwaarden.
  • Rammelwaard: 3 kilometer ten oosten van Voorst in de Voorster klei, aan de Wellenbergweg kan bij de knik in de weg (voordat je bij boerderij Wellenberg bent) geparkeerd worden. Hier kun je de dijk op.
  • Epserwaarden: 1 kilometer ten westen van Epse. Vanaf de Deventerweg links afslaan (vanaf het zuiden gezien) de Bolmansweg in. Na boerderij De Bolman doorrijden richting het bosje Het Eekwold. Parkeer hier je auto en volg de Bolmansweg richting de IJssel (rechts de dijk op).
  • Ossenwaard: aan de westkant van de IJssel bij Deventer. 1 kilometer noordwaarts vanaf de spoorbrug. Aan de bandijk ter hoogte van de driesprong.
  • Welsummerwaarden: 2 kilometer ten noorden van Welsum aan de IJsseldijk ter hoogte van boerderij de Nijenstein.
  • Vorchterwaarden: 2 kilometer ten noordoosten van Veessen aan de IJsseldijk.
  • Fortmond: 2 kilometer ten noorden van Olst, afslaan bij Den Nul richting Fortmond. Bij de parkeerplaats Duurschewaarden in Fortmond.
  • Buitenwaarden Wijhe: 2 kilometer ten noorden van Wijhe is links een parkeerplaats. Vanaf de parkeerplaats het fietspad 500 meter volgen tot bocht.
  • Veecaten: 1 kilometer ten westen van Veecaten op de IJsseldijk.
  • Scherenwelle: vanuit Wilsum naar de IJssel en ongeveer 1 kilometer pad langs de IJssel volgen tot vlakbij picknickbank.